AKIK MIKIT MEGTEREMTETTÉK

Hibrid Miki a világ első kisvasúti hibrid mozdonyaként a Lillafüredi Állami Erdei Vasúton teljesít szolgálatot és egyben a „Miki és a lillafüredi kisvasút" című mesekönyvünk főhőse. A valóságban magyar mérnökök újításából született meg 2010-ben. A SEDULITAS-PRO Kft. egyik tulajdonosa, Rónai Attila is a tervezőasztaltól az üzembe helyezésig, (sőt még azon túl is) bábáskodott a kis MK48-as megteremtésénél.

2018.12.24.

P1760495

 – Hogyan indult el a valóságban Miki története?

– Miki, illetve, ahogy mi nevezetük el, Freddie története 2009-re nyúlik vissza. Ebben az évben cégünk, a SEDULITAS-PRO Kft. alvállalkozói partnere lett a BoBo Kft.-nek, így közösen megpályáztuk és megnyertük az ÉSZAKERDŐ Zrt. tenderét, amely egy új kisvasúti hibrid mozdony létrehozásáról szólt.A ÉSZAKERDŐ részéről akkor ez egy komplex projekt volt, melyet a kisvasút üzemigazgatója kimagasló lelkesedéssel, fáradhatatlanul és erőn felüli munkával irányított.

– A világon akkor még sehol sem készült ilyen mozdony, honnan volt a megfelelő tapasztalat?

– Cégünk mindhárom tulajdonosa és dolgozói a Ganz Villamossági Művek utódvállalatainál is dolgoztak, ahol dízel vagy akkumulátoros önjárású trolibuszgyártásban is nagy tapasztalatot szereztek. Én például – többek között – abban a projektben vettem részt, amely 30 db trolibuszt gyártott Rómának.

– A gyakorlatban hogyan valósult meg Hibrid Miki?

– A mi feladatunk a mozdony teljes hajtásrendszerének a megtervezése, a komponensek összehangolása és ennek a rendszernek a szoftveres működtetése, felügyelete és diagnosztikája volt. Ez önmagában is egy jelentős mérnöki feladat, de ezen túl az egész villamos keretet is mi gyártottuk, éppen azért, hogy gépészetileg is megfelelő legyen.

– Ha jól értem, akkor a rendszer működésének megtervezése volt a feladat?

– Igen. Megterveztük és méreteztük a hajtásrendszert, hogy megfelelő teljesítményű motor legyen a mozdonyban, megfelelő nagyságú generátor és akkumulátor épüljön be, megfelelő legyen a hozzá tartozó kábelezés, valamint a kapcsolódó elemek paraméterei. Továbbá megterveztük a rendszer működtetését végző processzoros vezérlési-diagnosztikai rendszerét és elkészítettük a szoftverét is.

Rónai Attila, a háttérben FREDDIE és FRIDA

– Mikinél hogyan működik a rendszer?

– Miki egy soros hibrid hajtású mozdony. Ez azt jelenti, hogy a belsőégésű dízelmotor nem a tengelyt hajtja, hanem a generátort és így energiát állít elő. Ezzel az energiával a villanymotor hajtja a tengelyt.

– Ettől lesz környezetkímélő?

– Talán az a legpontosabb, ha úgy fogalmazunk, hogy a fékezési energiát fel lehet használni vontatási energiaként is. Menet közben a dízelmotor vagy az akkumulátor biztosítja az energiát, fékezéskor pedig az energia eltárolódik belül, az akkumulátoron belül és később ezt fel lehet használni. A fékezési energia felhasználásával nagyjából 20-30% közötti, vagyis jelentős az üzemanyag-megtakarítás, és sokkal kisebb a karbantartási igény.

– Volt-e még egyéb tervezési feladat?

– Ki kellett dolgozni a segédüzemi energiaellátást is, ami biztosítja a 24V-os világításnak, a szintén 24V-os vezérlésnek és a kompresszornak – ami sűrített levegőt állít elő, amelynek segítségével fékezzük a vonatot – a 3 fázisú táplálását. Mindezen kívül a teljes rendszernek megterveztük és elkészítettük a felettes processzoros vezérlési szoftveres rendszerét.

– A kivitelezés egyes feladatait is Önök oldották meg, pontosan hogyan?

– A villamos rész itt készült Budapesten a műhelyünkben. Itt gyártottuk a keretet és itt szereltük be a részegységeket. Ezt követően 2010 július közepétől megkezdtük a kábelezést Miskolcon. Szeptembertől pedig beindult a szoftveres tesztelés 5-6 hetes időszaka. Ezt követően 2010. október 17-én megtörtént a sikeres hatósági vizsga.Az első menetrendszerinti vonatát 2010. november 14-én továbbította a lillafüredi kisvasút 90. születésnapján.

– Természetesen nagyon fontos egyéb kivitelezési munkálatok is voltak. Melyek a legfontosabb mozzanatok?

– A BoBo Kft. lecsupaszította a régi meglévő MK48-ast, csak az alváz maradt. A két forgóvázat felújították és modern felépítményt készítettek.

– Ha jól tudom, két vontatómotor található a mozdonyban. Miért?

– Forgóvázanként van egy vontatómotor, ami a forgóvázban két tengelyt hajt meg. Egészen pontosan két vontatómotor található a mozdonyban, az egyik az első forgóvázat, a második a hátsó forgóvázat hajtja a kardántengelyen keresztül. Az eredeti forgóvázak megmaradhattak (természetesen felújítva), de a két független hajtásnak köszönhetően finomabb szabályozás és hatékony pörgés/csúszás védelem volt megvalósítható.

P1760461

– Miután forgalomba állt Miskolcon a világ első kisvasúti hibrid mozdonya, milyen új feladatok várták Önöket?

– Nem szakadtunk el a hibrid mozdonytól, hiszen egyrészt a mai napig végzünk szervizelési feladatokat Miskolcon, másrészt pedig elkészítettük a mozdony módosított változatát, Fridát, ami a Szilvásváradi Erdei Vasúton teljesít szolgálatot. Dolgoztunk egy teljesen elektromos meghajtású Ikarus autóbuszon, Gyömrőn és Budaörsön helyi járatként találkozhattunk vele. Mostanában továbbfejlesztés alatt áll a busz, hogy alkalmassá váljon a gyorstöltésre, amelyhez az energiát a bajai Ganz Transelektro Kft.-vel közös, új fejlesztésű töltőállomásunk szolgáltatja majd. Folyamatosan dolgozunk 130-140 db BKV-villamos (T5C5 Tátra villamos) energia-visszatáplálásos felújításán. Itt rendszertervezés, szoftverkészítés a feladat. A Ganz Solaris T12A trolibusz akkumulátoros önjárásának modernizálásával is foglalkozunk, valamint 3 darab nagyvasúti luxus hálókocsihoz is készítettünk vezérlési rendszert. Az egyik legérdekesebb munkánk pedig az Etiópiának készülő villamos teljes kivitelezése. Az ÉSZAKERDŐ Zrt. 2018. őszén egy nagy tender keretein belül az egész LÁEV járműállomány megújítására, fejlesztésére írt ki pályázatot. A tender tartalmazza további két új (átépített Mk48-as) hibrid mozdony építését, mely tevékenységet cégünk megnyerte, tehát bővülhet a flotta.

Baricz Árpád